Dnešní rozhovor bude zajímat hlavně trenéry a ty, kteří se jimi chtějí stát. Popovídali jsme si se zakladatelkou projektu Sport & Podnikání, Hankou Kučerovou, o tom, jak začít podnikat jako sportovec nebo trenér.
Kdo je Hanka Kučerová?
Hanka Kučerová se už od dětství věnovala sportu, přes kolo, lyže, squash, hory a různé míčové sporty, až po házenou, kterou hrála vrcholově v I. lize České republiky. Po škole měl přijít na řadu klasický život s kancelářskou prací od devíti do pěti.
Naštěstí to ale nebylo nic pro Hanku, proto vyrazila na rok do světa, nabrala nové zkušenosti a po návratu založila Sport & Podnikání. Dnes má rodinu, opět se věnuje házené, založila soukromou základní školu a pomáhá sportovcům skloubit čas na sport, rodinu i práci.
„Všechny projekty spojuje svoboda, poznávání sám sebe, tvorba svého vlastního života.“ – Hanka Kučerová
Sport a podnikání. Jak to spolu vlastně souvisí?
Je tu několik různých souvislostí, ale se stále stejnou vizí. Díky podnikání sportovec získává čas a finance na sebe a případnou podporu svého oblíbeného sportu. Proces ve sportu a v podnikání je také velice podobný.
Máte nadšení pro sport, vizi například stát se olympijským vítězem a k tomu vede dlouhá cesta, která má svůj čas, tréninkový plán, tým, trenéry, rekonvalescenci, sponzory… Chvíli trvá než dáte svůj první gól a ne vždy vyhrajete. Často naopak prohrajete, ale víte, že jeden prohraný zápas neprohrává celou sezonu. Jdete znovu makat na trénink a život bez sportu si neumíte představit.
V podnikání je to podobné – máte vizi, podnikatelský plán, tým, strategii a než vidíte hmatatelné výsledky tak to také trvá a ne vždy se daří. Vy hledáte nové cesty a znovu makáte, ale milujete to a vlastně si nedokážete život bez podnikatelské svobody představit.
U sportu i podnikání největší díl úspěchu dělá naše hlava – náš mindset – na kterém musíme pořád pracovat. Ten ukazuje, zda vyhrajeme či prohrajeme. Je toho ještě dost, ale to bychom tu byli opravdu moc dlouho.
Jak vás napadlo projekt založit?
Původně jsem pomocí platformy Sport & Podnikání chtěla ukazovat sportovcům, jak úžasné je podnikat ve financích, učit je finanční gramotnost a budovat si své obchodní týmy. Tím sportovec získá možnost organizovat si svůj čas a zároveň finance na podporu a rozvoj svého sportu.
Díky Davidovi Kolářovi z MasterMind klubu jsme vymysleli geniální a fungujicí online lead gen pro sportovce. Já se s nimi začala bavit o jejich představě o podnikání. Co jim má přinést, co očekávají, proč chtějí začít atd.
Udělala jsem stovky rozhovorů a odpovědi byly pořád stejné: podnikám a chci se posunout, nevím, kde získávat inspiraci, nápady, zkušenosti. Nebo chci podnikat, jsem sportovec, chci mít podporu, už mám svůj nápad, chci být se stejně smýšlejícími lidmi- sportovci podnikateli, chci sdílet a získávat zkušenosti.
Ti lidé, co přicházeli, byli úžasní a já jsem se jimi chtěla obklopit. Proto jsme s Davidem začali vytvářet prostředí, kde by sportovci dostali, co hledají. Vzájemnou inspiraci, potřebné podnikatelské vzdělání, podporu expertů, možnost sdílet své zkušenosti a získávat know-how od ostatních podnikajících sportovců.
A vznikla nová vize projektu Sport & Podnikání: vytvořit bezpečné prostředí pro podnikající sportovce, kde mohou vzájemně sdílet své zkušenosti, plánovat svůj podnikatelský růst, propojovat se se stejně smýšlejícími lidmi. Čím víc úspěšně podnikajících sportovců bude tím větší podporu sport získá. Jak je sport pro člověka důležitý určitě každý vnímá, zvláště v současné době.
„Chci bořit bariéry a předsudky sportovců k podnikání.“ – Hanka Kučerová
Mohou se do vaši komunity sportovců-podnikatelů připojit jen ti, kteří podnikají ve sportovním odvětví?
Komunita je určena pro všechny sportovce podnikající v jakémkoliv oboru. Vím, že název Sport & Podnikání může vyvolávat spojení podnikání ve sportu, ale sportovci stojí za různými značkami i mimo sport.
Čím více sportovců podnikajících v odlišných oborech bude, tím více vzájemné inspirace pro všechny zúčastněné, protože principy, které využívají podnikatelé např. ve výrobě mohou použít i trenéři při budování svého klubu. I když to na první pohled vypadá nereálně.
Co mi komunita může dát?
Největší problém v podnikání sportovců (a nejen jich) je, že většina z nich má pocit, že se nemá s kým poradit, nemá s kým sdílet své výzvy, překážky, ale i úspěchy. Mají pocit, že jim lidé okolo nich nerozumí. Podnikající sportovci neví, kam jít pro radu a inspiraci. A cítí se sami.
Dnes na YouTube a internetu obecně najdete plno návodů. Ale který si vybrat? My vytváříme prostředí skutečných podnikajících sportovců s reálnými zkušenostmi, kteří vědí, že sdílení a spolupráce vede k úspěchu. Navíc sportovci mají zkušenost ze sportu, že v týmu je síla a tady ji znovu zažívají, ale v podnikatelské rovině.
Získáte reálné zkušenosti, ze kterých se můžete poučit, nemusíte dělat stejné chyby, můžete zrychlit svůj podnikatelský růst. Máte se kam obrátit, když řešíte jakoukoliv výzvu. Získáváte úžasné know-how, pohledy a nápady na řešení své situace. Je jen na vás, kterou cestu zvolíte a i pak můžete vyhodnocovat své kroky s ostatními. Víc hlav, víc ví.
Často se stane, že vám zkušenosti ostatních úplně změní pohled na aktuální situaci a posunou vás i vaše podnikání mílovými kroky dál. Přijdete na něco, k čemu byste třeba sama hledala cestu několik měsíců nebo i let.
A co tedy musím udělat proto, abych se členem komunity stala?
Abyste se stala členem komunity je třeba na našem webu získat pozvánku a vyplnit kvalifikační dotazník. Potom následuje audiohovor, kde si vzájemně ujasníme vaše očekávání a probereme, jak si můžeme být vzájemně prospěšní.
Důležité je vyznávat hodnoty jako otevřenost, férovost, pokora a mít chuť a energii na sobě makat, což u sportovců je vlastně běžná věc.
U nás na refcoach slučujeme trenéry. Někteří trénují naplno, jiní jen jako vedlejší činnost. Lze to podle vás změnit? Pojmout trénování jako podnikání a opravdu dobře se uživit tím, co trenéry baví?
Ze zkušenosti z naší komunity, vím, že ano. Ale chce to opravdu nad trénováním přemýšlet a dívat se na něj jako na podnikatelský záměr. Ujasnit si své PROČ. Definovat si, kdo je mým cílovým zákazníkem, jaký konkrétní problém řeším, v čem jsem unikátní, kde je moje přidaná hodnota, jak to vše komunikuji svým potenciálním zákazníkům a zároveň se podívat na finanční plán.
A tohle všechno často trenéři podceňují. Jsou zaměřeni pouze na trenérskou činnost, aby ji vykonávali kvalitně, ale to málokdy stačí pro to, aby se trénování stalo finančně zajímavé a dlouhodobě udržitelné.
Teď nedávno jsem natáčela podcast s trenérkou Hankou Toufarovou z FitPainFree, kde sdílí svoji cestu a co všechno musela udělat, aby vše fungovalo dlouhodobě.
Asi jako každý obor, ani trénování není jen o zábavě. Co všechno obnáší z pohledu podnikání?
Trénování z pohledu podnikání, to je velké téma. Trenéři jsou většinou zamilovaní do své činnosti, do svých svěřenců a málo z nich se dívá dál než jen k dalšímu zápasu, závodu, další sezoně.
Důležité je se zamyslet nejen nad tím, co má trénování přinést mým svěřencům, ale i mně jako trenérovi. Proč to dělám, čeho tím chci docílit, co je moje proč. Chci aby mě to živilo nebo chci abych mohl svoje trenérské umění šířit mezi co nejvíce lidí a zároveň si užívat i svůj osobní život? Jak to vlastně udělám? Vždyť to nikdo neudělá tak dobře jako já…
Hodně je to o nastavení hlavy trenéra o jeho mindsetu. Jak odstoupit od svého trénování a podívat se na něj jako na podnikatelský záměr. Jakou zvolit strategii, která je pro něj ideální. Co všechno je třeba obsáhnout, aby se trénovaní změnilo v podnikání, které není z měsíce na měsíc, ale opravdu funkční byznys. A jaké kroky volit dál, aby se strategie stala funkční. To jsou otázky, které se sportovci řešíme na pravidelných týdenních setkáních
Myslíte si, že do svého podnikání musí dát trenér trochu sebe sama? Odrazit v něm svou osobnost?
Naše osobnost je to, co nás odlišuje od ostatních a zároveň přitahuje ty, kteří jsou kolem nás. Podle mě, pokud chcete rozvíjet dlouhodobě udržitelné podnikání, tak do toho, kromě času, energie a často i peněz, musíte dát hlavně srdce a tím i celou svou osobnost.
Potom je to už jen o tom připravit si „tréninkový plán“ svého podnikání, makat, nenechat se odradit prvními neúspěchy, vydržet a obklopit se týmem správných lidí.
Předpokládejme, že potenciální trenér zná dobře sport, který chce učit. V čem dalším by se měl vzdělávat, aby dodával kvalitní služby?
Pokud máte na mysli kvalitní trenérské služby, na to nejsem odborník. Chvíli jsem trénovala děti a myslím, že to je o nejen technice sportu, ale o komunikaci se svěřenci – jinak budete mluvit s muži, jinak s ženami a jinak s dětmi. Je to zároveň o psychologii a neustálém sledování toho, jak se trenérství jako obor vyvíjí.
My se v rámci Sport & Podnikání zaměřujeme na to, aby sportovec dokázal přemýšlet i strategicky a podnikatelsky a aby když se po roce ohlédne zpět, viděl, že se opravdu posunul a rozvíjí sebe a své podnikání dál.
Myslíte, že může trénování druhých nahradit radost ze sportu například po ukončení kariéry?
Může to být možnost, jak zůstat u sportu, který jste celý život milovali a chcete, aby byl vaší součástí. Nicméně z vlastní zkušenosti mohu říct, že u sportu člověk může zůstat i jinými způsoby.
Může v oboru, který třeba se sportem vůbec nesouvisí vybudovat byznys, do kterého přijme kolegy-sportovce. Nebo vybudovat byznys, který mu přináší pravidelný příjem, díky němuž se může vrátit ke sportu, který by ho neuživil.
V našich podcastech ukazujeme příběhy sportovců, jakými různými způsoby se dostali k podnikání. Někdy jen stačí otevřít svou hlavu. Sportovci mají obrovské výhody, které získali sportem a tréninkem.
Bohužel si často myslí, že nic jiného než sport neumí. Naše vznikající komunita jim chce ukázat, že jsou schopni všeho, protože mají osobnostní a morální vlastnosti na vysoké úrovni právě díky sportu. Stačí jen si to uvědomit a najít, co člověka baví a fungující podnikání je na světě